Tid för avslappning med hela familjen

I dagens samhälle är det lätt att vardagen bara rusar på i snabb fart. Det är lätt att det blir stress på morgonen för att göra sig i ordning och komma i tid till skola och arbete. Väl på arbetet ska man prestera så gott man kan innan det är dags för att rusa iväg och hämta barnen för att hinna laga middag. Idag tänkte vi prata lite om vad man kan göra i en familj för att undvika att hamna i denna spiral av stress. Vilka övningar som hela familjen kan göra men också fiffiga uppfinningar.

Verktyg

En riktigt häftig pryl som finns på marknaden för att minska stress är det så kallade Hälsobandet. Detta är ett armband du sätter på dig som skickar ut mjuka vibrationer och neutraliserar kroppens stressrespons. Effekten blir att man helt enkelt lugnar ned sig och upplever mindre stress. Häftigt va? Denna kan användas av alla människor av olika åldrar, därmed kan hela familjen pröva på.

Avslappning

Stress är en del av livet både för vuxna och barn. Man klarar av kortare perioder av stress, men det är viktigt att man tar sig tid för avkoppling. Det behöver inte vara svårare än att göra några enkla övningar några gånger i veckan. Ett tips är att göra dessa övningar själv först – pröva sedan att lära ut till barnen och gör en mysig avslappningsstund av det hela!  

Att djupandas har visat sig i forskning ha stor effekt för den psykiska hälsan genom att minska stress, oro och sänka blodtrycket. Denna övning kan du göra sittandes, liggandes eller ståendes, välj det som du är mest bekväm med. Placera en hand på magen och andas långsamt in genom näsan, känn hur magen höjs innan du andas ut igen långsamt.

En annan övning är att spänna och släppa muskler. Börja med exempelvis fötterna genom att spänna musklerna i dem några sekunder, slappna sedan av. Upprepa detta några gånger och gå sedan vidare till nästa kroppsdel.

Läs gärna mer om avslappning här hos 1177. Lycka till!