Barnvänlig mat

Att hitta eller laga bra mat när barnen är små kan vara knepigt. Oftast blir det ju som bekant de vanliga barnmatsburkarna, vilka dock kan bli lite tråkiga i längden. Dessutom är de också ganska dyra, framför allt när barnet börjar bli lite större och äter mer.

Mat för barnEfter det att ett barn fyllt ett år kan det i stort sett äta samma mat som övriga familjen, se bara till att inte salta maten allt för mycket eftersom detta inte är speciellt bra. Viktigt är att välja mat som är rik på vitaminer och mineraler eftersom små barn inte äter lika mycket som vi vuxna gör.

Frågan är då, vad ska barnen äta för att må som bäst?

Precis som när det gäller vuxna är det viktigt för barn att äta en bra, välbalanserad och varierad kost. Serverar man sitt barn en varierad kost får barnet i sig det det behöver i form av kolhydrater, proteiner, fett, vitaminer och mineraler.

Se även till att introducera många olika rätter till barnet eftersom det kan ta tid för barn att vänja sig vid nya smaker. Barn är som bekant ofta mycket skeptiska till ny mat, något man inte ska beskylla barnet för eftersom detta är rent evolutionärt betingat. På den tiden människan levde i skog och mark var det för fortlevnaden viktigt att man var restriktiv med vad man stoppade i sig, då en del saker faktiskt kunde vara giftiga.

Bra saker som små barn behöver äta mycket av är olika produkter med järn eftersom det är ett ämne som små barn har svårt att få tillräckligt av. Kött, blodpudding, bönor, linser och tofu är bra källor till järn. Ett bra tips är att dricka apelsinjuice när man äter järnrika produkter eftersom C-vitamin ökar upptaget av järn i kroppen.

I övrigt är det viktigt att små barn äter mycket frukt och grönsaker. De flesta barn brukar tycka om gurka och äpple, så se till att servera det ofta. Grönsaker i någon form bör finnas med vid varje måltid.

Kalcium och D-vitamin är andra viktiga saker som små barn behöver få i sig. Bägge dessa hittar man i mjölk. Välj helst lättmjölk eller mellanmjölk eftersom dessa är berikade med extra D-vitamin.

Vad gäller vegetarisk mat till små barn så är detta något som går alldeles utmärkt. Viktigt är dock att se till att barnet får i sig tillräckligt med kanske framför allt protein, vilket finns i baljväxter som linser och bönor och annat., samt D-vitamin och vitamin B12. De sistnämnda kan vara bra att tillföra via berikade produkter av olika slag.